referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Sabína
Streda, 27. októbra 2021
Ako prestať fajčiť?
Dátum pridania: 26.11.2003 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: Almo2
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 1 208
Referát vhodný pre: Stredná odborná škola Počet A4: 4.3
Priemerná známka: 2.93 Rýchle čítanie: 7m 10s
Pomalé čítanie: 10m 45s
 

· Pokiaľ očakávate od cigarety povzbudenie, či uvoľnenie, potom ste závislí na fajčení predovšetkým psychologicky, možno i farmakologicky. Tu by Vám asi pomohla náhradná liečba nikotínom. Tá pomôže zvládnuť Vašu psychologickú a farmakologickú závislosť na cigarete. · Možno, že ste zistili, že obtažne kontrolujete predovšetkým túžbu a chuť si zafajčiť. Potom ste takmer iste závislí na nikotíne - droge obsiahnutej v tabaku a tabakovom dyme. V tom prípade potrebujete náhradnú liečbu nikotínom. · Pokliaľ si zapaľujete svoju prvú cigaretu obvykle do 30 minút po prebudení (pred či po raňajkách) a fajčíte v priemere viac ako 15 cigariet denne, v tom prípade ste závislí na nikotíne.
Teraz teda viete, koľko cigariet denne vyfajčíte. Čo však pri zapaľovaní cigarety cítite, prečo si zapaľujete? Uvedomili ste si to niekedy? Zamyslite sa a odpovedzte si na tieto otázky :
· Fajčím každodenne zhruba rovnaké množstvo cigariet?
· Fajčím viac odpoludnia či večer?
· Fajčím viac cez víkend než v pracovné dni?
· Fajčím pri telefonovaní?
· Siahnem po cigarete už len preto, že je krabička na dosah?
· Fajčím, keď pociťujem napätie, úzkosť, strach?
· Fajčím častejšie pri odpočinku alebo pri práci?
Nebudeme nič hodnotiť, chceme, aby ste si uvedomili prečo niekedy fajčíte a prečo niekedy nie. Čím viac sa o týchto vzťahoch a závislostiach dozviete, tým ľahšie budete prekonávať túžbu po cigarete.
Jednou z ciest ako sa dozvedieť viac o svojom fajčení je zaznamenávať si čas, kedy ste dostali chuť na cigaretu alebo ste fajčili. Záznam o tom, čo ste práve robili, čo ste cítili. Zapisovaním porušíte svoj fajčiarsky stereotyp a je pravdepodobné, že chuť na cigaretu zmizne. Zistíte, pri akých problémoch, či v akých situáciach fajčíte. Tieto situácie sú pre Vás rizikové. Musíte ich poznať, uvedomiť si ich a hľadať iné formy riešenia - bez cigarety.
Záznam o fajčení si vytvorte vždy za celý týždeň, noste ho so sebou a zapisujte každú cigaretu skôr než si zapálite. Po siedmych dňoch zapisovania zaraďte každú cigaretu do nižšie uvedených situácií:
· pri odpočinku
· pri práci
· po jedle či pri káve
· pri strese - nervozite
· pri nude - pri čakaní
Takto si uvedomíte vzťahy medzi fajčením a všednými činnosťami a situáciami. Akonáhle ich spozníte, budete vedieť, že nastáva situácia pri ktorej ste obvykle fajčili a budete ju môcť vyriešiť inak, bez cigarety.
Aby ste si vytvorili čo najvhodnejšie prostredie pre zanechanie fajčenia, odstráňte popolníky aj zapaľovače. O svojom rozhodnutí poinformujte Vašu rodinu, spolupracovníkov aj priateľov. Po jedle si namiesto kávy dajte čaj, minerálku alebo ovocnú šťavu.
 
späť späť   1  |   2  |  3  |  4    ďalej ďalej
 
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.