referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Zdenka
Štvrtok, 23. septembra 2021
Etapa základného plávania
Dátum pridania: 17.08.2007 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: supip
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 2 878
Referát vhodný pre: Vysoká škola Počet A4: 8.1
Priemerná známka: 3.00 Rýchle čítanie: 13m 30s
Pomalé čítanie: 20m 15s
 

Technika kraulového štartu

Faktory determinujúce kvalitu štartového skoku:

  • technika štartového skoku,
  • explozívna sila dolných končatín plavca,
  • rýchlosť reakcie plavca na zvukový podnet.

Najväčší rozdiel medzi najčastejšie používanými štartovými skokmi je v základnom postavení na štarte. Pri klasickom grab štarte sú nohy paralelne vedľa seba, prsty na nohách prečnievajú celý štartový blok. Pri atletickom štarte je odrazová noha vpredu a švihová vzadu. Plavec čaká na povel štartéra „na miesta“ v predklone, paže sú uvoľnené alebo sa dotýkajú štartového bloku. Po povele sa plavec pri grab štarte pevne chytí predného okraja štartového bloku medzi nohami alebo za jeho bočné okraje. Hlava je sklonená pohľad smeruje po štartový blok. Hmotnosť plavca je sústredená na prednej časti chodidiel. Pri atletickom štarte sa plavec takisto zachytí o predný okraj štartového bloku, ale hmotnosť tela sa väčšinou prenáša na zadnú nohu.

Technika kraulovej obrátky

Vo výkonnostnom a vrcholovom plávaní sa pri kraule výhradne používa kotúľová obrátka. Pri obrátke je potrebné zmeniť smer plávania o 180°, čo vyžaduje premiestnenie dolných končatín k obrátkovej stene a následne aj tela plavca do nového smeru plávania. To sa realizuje premiestnením nôh horným oblúkom nad hladinou vody. Kraulová obrátka sa delí na jednotlivé fáza:

  • naplávanie
  • zmena smeru plávania (kotúľ)
  • odraz
  • splývanie
  • nasadenie prvých záberov paží

Technika plaveckého spôsobu znak

Pri plávaní znakom sa plavec pohybuje striedavými pohybmi paží a dolných končatín. Keďže je plavec v polohe na chrbte, musí viac zaberať bokom, ako pod telom.

  • Poloha tela
    Plavec leží na chrbte, v takmer horizontálnej polohe. Plecia sú vyššie ako boky. Nábehový uhol tela plavca sa podľa rýchlosti pohybuje od 5° do 10°. Plecia sa vytáčajú z vodorovnej polohy striedavo, čo umožňuje efektívnejší záber pažami.
  • Pohyby dolných končatín
    Znakový kop je určitou obdobou kraulového kopu s tým rozdielom, že záberovú fázu predstavuje kop smerom hore. Pohyb dolných končatín vychádza z bedrového kĺbu, nastáva extenzia kolenného kĺbu a končí sa čiastočnou flexiou členkového kĺbu. Prsty sa pritom dostávajú nad hladinu vody.
  • Pohyby paží
    Pohyb paží pri znaku je striedavý, rovnomerný a cyklicky sa opakujúci. Paže tvoria hlavnú propulzívnu silu pre pohyb vpred. V priebehu jedného záberového cyklu vykoná paža záber aj prenos.
  • Dýchanie
    Pri znaku je dýchaní podstatne ľahšie a jednoduchšie ako v ostatných plaveckých spôsoboch, pretože tvár a ústa plavca sa nachádzajú v priebehu celého záberového cyklu nad hladinou vody. Rytmus dýchania musí byť pravidelný. Znakár by sa mal nadychovať počas prenášania jednej paže a vydychovať počas prenášania druhej paže.
 
späť späť   1  |  2  |   3  |  4    ďalej ďalej
 
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.