referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Hugo
Streda, 1. apríla 2020
Diabetes, ako správne žiť s cukrovkou
Dátum pridania: 17.06.2005 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: wisc
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 895
Referát vhodný pre: Vysoká škola Počet A4: 3.5
Priemerná známka: 2.98 Rýchle čítanie: 5m 50s
Pomalé čítanie: 8m 45s
 
Čerstvé ovocie
V diéte diabetika nesmie chýbať čerstvé ovocie ani jediný deň. Má nízky podiel energie, obsahuje minerálne látky a nestráviteľné zvyšky (celulózu a pektín), ktoré podporujú črevné pohyby a upravujú stolicu. Neslobodno však zabudnúť na obsah sacharidov: zhruba 10 percent sacharidov sa nachádza v marhuliach, broskyniach, pomarančoch alebo v jablkách. Až 15 percent sacharidov obsahujú hrušky, čerešne, hrozno, slivky, maliny a banány. Dávku z ovocia musíme započítať do celkového množstva povolených sacharidov. Ovocie obsahuje najmä fruktózu. Ustavične treba mať na pamäti známu poučku, podľa ktorej cukor zo zeleniny do krvi presakuje, z ovocia priteká a z chleba tečie prúdom.

V centre pozornosti sú sacharidy
Sacharidy tvoria jednu zo základných zložiek potravy. Tieto organické látky sú nevyhnutné pre živý organizmus. V prírode sú rozšírené najmä v rastlinnej ríši a tvoria látky podporné (celulóza) alebo rezervné (škrob). V živočíšnej ríši je glukóza uskladnená ako glykogén (živočíšny škrob), a to buď voľne, alebo v spojení s inými látkami.
V diéte diabetika sú sacharidy nenahraditeľné, musí ich prijímať denne, aby z nich čerpal 50 % energie. Nepodávame ich však v čistej forme ako sladidlo (práškový, kryštálový, kockový cukor), ale v zloženej forme, z ktorej sa pomaly vstrebávajú (ryža, chlieb, ovocie, zemiaky, zelenina). Prijímanie sacharidov má byť počas dňa rovnomerne rozložené, aby sa pomaly vstrebávali a náhle nezvyšovali hladiny krvného cukru.

Čo obsahuje 10 gramov sacharidov?
Rýchlosť vstrebávania sacharidov, a tým aj rýchlosť zvyšovania hladiny krvného cukru závisí od druhu sacharidov, ale aj od formy, v akej sa používajú v strave. Zjedenie zmrzliny takmer neovplyvňuje následnú hladinu krvného cukru, ale napr. zemiaky alebo chlieb zdvihnú hladinu krvného cukru pomerne vysoko. Po konzumácii ryže sú hladiny krvného cukru nízke. Mliečny cukor (laktóza) a ovocný cukor (fruktóza) majú na výstup hladiny cukru len malý vplyv, ale repný cukor (sacharóza) okamžitý a výrazný. Nemenej dôležité sú aj kombinácie potravín. Napr. ryžová kaša spôsobí rýchlejší vzostup glykémie než bežne uvarená ryža, podobne je to v prípade jablkového pyré a jablka. Syr s chlebom spôsobí rýchlejší vzostup glykémie než chlieb sám. Fazuľa s chlebom dvíha glykémiu pomalšie než sám chlieb.
 
späť späť   1  |   2   
 
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.