referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Marek
Štvrtok, 25. apríla 2024
Vitamíny
Dátum pridania: 29.01.2008 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: msms_cool
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 1 870
Referát vhodný pre: Gymnázium Počet A4: 5.7
Priemerná známka: 2.97 Rýchle čítanie: 9m 30s
Pomalé čítanie: 14m 15s
 
Vitamíny rozpustné vo vode:- sú to vitamín C a skupina vitamínov B1.

Vitamín C ( kyselina askorbová)

- účinky: Podporuje tvorbu protilátok, pomáha likvidovať infekciu, udržuje dobrý stav väzív a chrupaviek, spevňuje cievy, bráni nádorovému bujneniu. Dôležitý pre tvorbu hormónov nadobličiek, pre vstrebávanie železa z potravy.
- hypovitaminóza a avitaminóza: Hypovitaminóza nastáva zväčša na jar – prejavuje sa telesnou slabosťou (jarná únava), krvácaním z ďasien, vysychaním kože, pomalým hojením rán. Avitaminóza – skorbut – je prejavená vypadávaním zubov, krvácaním z kože, do svalov, telových dutín, vznik vredov, silné krvácanie z ďasien.
- hypervitaminóza: Prejavuje sa podráždením žalúdočnej sliznice, nevoľnosťou, vracaním, celkovou slabosťou, hnačkami, riziko tvorby obličkových kameňov (bolesti chrbta)..
- potrebný: Používa sa pri celkovej slabosti a únave, pri bolesti ďasien, či krvácania z nosa. Zvýšený nárok na vitamín C majú gravidné ženy, deti v období rastu, pri nadmernom fyzickom alebo psychickom zaťažení, po infekčných chorobách, po ťažkých úrazoch, popáleninách, operáciach, je dôležitý pre obyvateľov veľkých miest, u starších ľudí. Fajčiari, alkoholici a ľudia s jednostrannou výživou tiež potrebujú viac vitamínu C ako ostatní.
- najvhodnejšie zdroje: Najviac vitamínu C obsahujú citrusové plody, rajčiny, zemiaky, ovocie, listová zelenina – predovšetkým v čerstvom stave, šípky, paprika, ríbezle, petržlenová vňať, chren. Vitamín C nie je v tele skladovaný, preto si ho treba pravidelne dopĺňať.

Skupina vitamínov B:

Vitamín B1 (tiamín)

- účinky: Podieľa sa na látkovej premene cukrov, nevyhnutný pre správnu činnosť svalov, vrátane srdcového svalu. Výrazne vplýva na duševné zdravie a pamäť.
- hypovitaminóza a avitaminóza: Hypovitaminóza sa prejavuje zvýšenou únavou, začervenaním ústnych kútikov, bolesťami svalov, zapálenými nervami, prípadne nervovou podráždenosťou. Avitaminóza (beri – beri), postihuje mozog, nervy a srdce.
- hypervitaminóza: Pri vitamínoch rozpustných vo vode je zriedkavá, pri tiamíne dokonca nepreukázaná.
- potrebný: Pri liečbe avitaminóz a hypovitaminóz, pri liečbe psychických porúch, pri terapii širokopektrálnymi ATB. Využíva sa aj pri liečbe stavov porušenej výživy u alkoholikov a pri ťažkých infekciách, taktiež pri chemoterapiách.
- najvhodnejšie zdroje: Bravčové mäso, zelenina, ovocie, arašidy, obohatené cereálie, celozrnné produkty. 

Vitamín B2 (riboflavín)

- účinky: Podieľa sa na tvorbe hormónov štítnej žľazy, na zabezpečení energetickej potreby v bunkách a tkanivách, spolupodieľa sa na krvotvorbe, má antioxidačné účinky. Dôležitý pre zachovanie dobrého zraku, nechtov, vlasov, priaznivo ovplyvňuje celkový zdravotný stav. Pomáha obnovovať sliznice a kožu.
- hypovitaminóza a avitaminóza: Nastávajú ragády (= trhlinky) ústnych kútikov, pálenie jazyka, zdurenie pier, poruchy slizníc hltana a hrtana, seboroická dermatída.
- hypervitaminóza: Podobne ako pri vitamíne B1 nebola dokázaná.
- potrebný: Pri nedostatku, pri akomkoľvek strese a fyzickej námahe, pri alkoholizme, po úrazoch a operáciach.
- najvhodnejšie zdroje: Mlieko, mäso, droždie, obilniny, vajcia, strukoviny, obilniny.

Vitamín B6 (pyridoxín):

- účinky: Je nevyhnutným faktorom pri tvorbe červených krviniek a protilátok, zabezpečuje správnu funkciu kože a trávenie. Zúčastňuje sa na normálnej funkcii centrálnej nervovej sústavy. Podieľa sa na látkovej výmene.
- hypovitaminóza a avitaminóza: Zvýšená nervovosvalová dráždivosť až kŕče, spomalené hojenie zápalov, spomalená regenerácia slizníc a kože, nervozita, slabosť, popraskané pery.
- hypervitaminóza: Tŕpnutie a neobratnosť rúk, nervová labilita, znížená pohybová koordinácia.
- potrebný: Pri neurologických poruchách, pri dermatídach, seboroickom ekzéme, na potláčanie vracania po RTG a rádioaktívnom ožarovaní apo podávaní cytostatík. Dôležitý pri užívaní niektorých liekov (napr. tuberkulostatík), pri duševných chorobách, pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy.
- najvhodnejšie zdroje: Hydina, ryby, vajcia, pšeničné klíčky, ovocie, banány, zemiaky, droždie.

Vitamín B12 (kyanokobalamín):

- účinky: Umožňuje využitie kyseliny listovej na syntézu nukleotidov, ktoré sú potrebné pri tvorbe červených krviniek v kostnej dreni. Zlepšuje pamäť a duševný výkon, taktiež podporuje chuť do jedla a pomáha a zvyšovať telesnú hmotnosť.
- hypovitaminóza a avitaminóza: Nedostatok sa prejavuje znížením počtu červených krviniek v krvnom riečisku – anémiou, vredmi v ústach a na jazyku, postihnutím nervového systému – depresie, zhoršenie pamäti, tŕpnutím končatín.
- hypervitaminóza: Nie je známa, ale pri podávaní injekciami kvôli chýbajúcemu tzv. vnútornému faktoru, môžu vznikať alergické reakcie.
- potrebný: Potrebný pri liečbe nedostatku, pri liečbe anémie.
- najvhodnejšie zdroje: Hydina, ryby, vajcia, mlieko, syry, mäso a pečeň.
 
späť späť   1  |   2   
 
Podobné referáty
Vitamíny SOŠ 2.9370 1236 slov
Vitamíny SOŠ 2.9753 843 slov
Vitamíny SOŠ 2.9702 467 slov
Vitamíny SOŠ 2.9736 213 slov
Vitamíny SOŠ 2.9708 2097 slov
Vitamíny SOŠ 2.9831 618 slov
Vitamíny SOŠ 2.9372 677 slov
Vitamíny SOŠ 2.9523 1192 slov
Vitamíny GYM 2.9689 2084 slov
Vitaminy 2.9658 209 slov
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.