referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Hortenzia
Štvrtok, 5. augusta 2021
Vitamíny
Dátum pridania: 30.07.2007 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: marika33
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 2 048
Referát vhodný pre: Stredná odborná škola Počet A4: 5.9
Priemerná známka: 2.98 Rýchle čítanie: 9m 50s
Pomalé čítanie: 14m 45s
 

Vitamín A:

dôležité zdroje: získava sa z retinolu v živočíšnej potrave a z betakaroténu v rastlinnej potrave

Retinol: pečeň, olejnaté ryby, vaječný žĺtok, syr, maslo
Betakarotén: mrkva, tekvica, marhule, cukrový melón, zelená listová zelenina

význam v organizme: Nevyhnutný pre rast a bunkový vývoj, zrak a imunitné funkcie. Pomáha udržiavať zdravú kožu a sliznice dýchacích, tráviacich a močových ciest. Karotén sa môže v organizme správať ako dôležitý antioxidant.

príznaky nedostatku: Šeroslepota, zvýšené riziko infekcie, dýchacie ťažkosti, poškodenie zraku a v extrémnych prípadoch aj slepota.

príznaky predávkovania: Otupenosť, padanie vlasov, zvracanie, poškodenie pečene a kostí. Zvýšené riziko potratu a poškodenia plodu. Nadbytok karoténu môže spôsobiť žlté zafarbenie pokožky.

Vitamín C (kyselina askorbová):

dôležité zdroje: ovocie a zelenina, najmä citrusové plody, jahody, kivi, paprika, čierne ríbezle a zemiaky

význam v organizme: Potrebný na tvorbu kolagénu (bielkoviny nevyhnutnej pre zdravé zuby, kosti, ďasná, chrupavky a kožu) a pre funkciu neurotransmiterov-napríklad noradrenalín a sérotonín. Dôležitý ako antioxidant v organizme. Pomáha pri absorpcii železa z potravy.

príznaky nedostatku: Únava, strata chuti do jedla, bolesti kĺbov, zápaly ďasien, šupinatosť kože, pomalé hojenie rán, zvýšená vnímavosť na infekcie. Závažný nedostatok môže vyvolať duševné poruchy a vnútorné krvácanie, vedúce k málokrvnosti. Nebezpečenstvo náhlej smrti na srdcové zlyhanie.

príznaky predávkovania: Nadbytok vitamínu sa bezpečne vylúči močom. Obrovské dávky však môžu u citlivých ľudí vyvolávať tvorbu obličkových kameňov, spôsobiť bolesti hlavy a privodiť poruchy spánku. Nemajú sa podávať ani ťarchavým ženám.

Vitamín B1 (Tiamín):

dôležité zdroje: bravčovina, pečeň, srdce, obličky, obohatené obilniny, obohatený biely chlieb, zemiaky, orechy a strukoviny

význam v organizme: Nevyhnutný na získavanie energie zo sacharidov, tukov a alkoholu. Bráni v tele tvorbe toxických látok, ktoré môžu poškodzovať srdce a nervový systém.

Prejavy nedostatku: Strata chuti do jedla, zmätenosť, opuchy končatín, strata vnímania, nervové poruchy, svalová slabosť a zväčšenie srdca. Časté u alkoholikov.

príznaky predávkovania: Príznaky nie sú známe. Každý nadbytok sa vylučuje obličkami.

 
   1  |  2  |  3  |  4    ďalej ďalej
 
Zdroje:
Podobné referáty
Vitamíny SOŠ 2.9370 1236 slov
Vitamíny SOŠ 2.9753 843 slov
Vitamíny SOŠ 2.9702 467 slov
Vitamíny SOŠ 2.9736 213 slov
Vitamíny SOŠ 2.9708 2097 slov
Vitamíny SOŠ 2.9831 618 slov
Vitamíny SOŠ 2.9372 677 slov
Vitamíny SOŠ 2.9523 1192 slov
Vitamíny GYM 2.9689 2084 slov
Vitaminy 2.9658 209 slov
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.