referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Vendelín
Nedeľa, 20. októbra 2019
Zásady správnej výživy
Dátum pridania: 26.03.2008 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: Tcko
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 477
Referát vhodný pre: Gymnázium Počet A4: 1.3
Priemerná známka: 2.91 Rýchle čítanie: 2m 10s
Pomalé čítanie: 3m 15s
 
Zásady správnej výživy


Strava je základným faktorom podmieňujúcim zdravie. Hlavný problém dnes spočíva v tom, že ľudia sa prejedajú a sú pretučnelí, a to aj preto, že nemajú dostatok pohybu a správnu životosprávu. Bežná strava v priemyselne rozvinutých krajiách obsahuje asi 40 % tuku a práve tu treba urobiť zásadnú zmenu. Je potrebné znížiť množstvo prijímaných živočíšnych a mliečnych tukov a nahradiť ich tukmi rastlinnými. Tým sa zníži aj riziko srdcovocievnych ochorení , infarktu a niektorých druhov rakoviny. Treba sa vyhýbať hamburgerom, rožkom s párkom, zemiakovým lupienkom, krémovým tortám a zákuskom, pretože sú veľmi bohaté na tuky a obsahujú veľa joulov. Na druhej strane je potrebné prijímať v čerstvej zelenine a ovocí hodnotné vitamíny a vlákninu bez obsahu tuku.

Každý živý organizmus potrebuje na udržanie života živiny. Tie sa v tele premieňajú na energiu, alebo na stavebné látky. Ľudia , rovnako ako všetky živočíchy získavajú živiny z potravy, ktorú tvoria telá alebo časti tiel iných organizmov. Takýto spôsob výživy sa volá heterotrofia. Potrava obsahuje 3 hlavné druhy živín – bielkoviny, tuky a cukry.


BIELKOVINY :

Bielkoviny potrebujeme na rast a obnovu telesných tkanív. Slúžia najmä ako stavebné látky. Nachádzajú sa v strukovinách ( fazuľa , šošovica , hrach) , obilninách a v mäse , hydine , rybách a mliečnych výrobkoch.


TUKY :


Tuky sú koncentrovaným zdrojom energie, pretože majú viac joulov, ako iné živiny. Nasýtené tuky sa nachádzajú najmä v živočíšnych produktoch, mliečnych výrobkoch a vo vajciach. Jednoduché nenasýtené tuky obsahuje hydina, rastlinný a olivový olej. Nenasýtené zložené tuky sú v rybách, obilnom a slnečnicovom oleji.


CUKRY :

Cukry sú najvýdatnejším zdrojom energie. Pri ich nadmernej konzumácii sa ukladajú v tele vo forme tukových vrstiev. Sú dostupné ako prirodzené cukry, alebo sa nachádzajú v obilninách, semenách a koreňovej zelenine. Okrem toho potrebujeme v malých množstvách aj iné živiny. Patria k nim hlavne minerály a vitamíny.

VITAMÍNY : Vitamíny sú zložité chemické zlúčeniny, ktoré potrebuje naše telo na reguláciu látkovej premeny. Pomáhajú pri premene cukrov a tukov na energiu.


MINERÁLY : Minerály sú potrebné na tvorbu dôležitých látok v tele. Minerály a určité prvky naše telo potrebuje v minimálnych množstvách. Patria k nim železo, horčík, vápnik a sodík.

Preto by sa mal každý človek snažiť denne o to , aby dodržiaval zásady správnej výživy a životosprávy.
 
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.