referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Žaneta
Pondelok, 1. júna 2020
Zelenina a človek
Dátum pridania: 16.09.2009 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: juraj98
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 2 346
Referát vhodný pre: Základná škola Počet A4: 6.8
Priemerná známka: 3.00 Rýchle čítanie: 11m 20s
Pomalé čítanie: 17m 0s
 

Človek ku svojmu životu potrebuje jedlo. Človek jedáva napríklad: mäso, cestovina, pečivo, ,,sladkosti΄΄, ovocie, ale aj zelenina. Zelenina nám poskytuje veľa vitamínov, vlákniny, minerálov a aj nás zasýti. Zemiaky ktoré patria tiež k zelenine poskytujú nášmu organizmu aj energetickú hodnotu. Zelenina obsahuje veľmi málo bielkovín a tukov. Viac sú zastúpené cukri. Zelenina obsahuje veľmi veľa vitamínov. Napr. selén, A, B, C, E, K, zinok, železo, vápnik a mnohé iné. Vitamíny slúžia človeku na posilnenie imunity. Imunita slúži človeku aby nedostal žiadnu chorobu.

Zelenina obsahuje:
kapusta C vápnik draslík
brokolica C vápnik železokys. listová
cibula vápnik fosfor draslík
cesnak mangán železo draslík
cvikla C vápnik železo
hrach B1 mangán železo zinok
karfiol C draslík kys. listová
mrkva železo A
paprika C železo draslík
rajčina C draslík
reďkovka C železo draslík
uhorka horčík draslík
fazuľa mangán železo
zemiaky B1 C draslík kys. listová


Liečivé účinky zeleniny

Brokolica

Účinky :
Aktivizuje látkovú výmenu, zlepšuje prácu srdca, svalov a nervov. Znižuje riziko vzniku rakoviny. Má vysoký obsah antioxidačného betakaroténu a vitamínov C a E. Je bohatým zdrojom kyseliny listpvej a železa.
Množstvo :
Jedzte raz týždenne 20 dag povarenej brokolice s cesnakom. Asi 1-3 dávky brokolice po 170 g týždenne môžu výrazne znížiť riziko rakoviny. Brokolica znižuje vstrebávanie jódu, preto ľudia , ktorí jedia brokolicu viac ako 2-3 týždenne, by mali konzzumovať potraviny s vyšším obsahom jódu.

Cesnak

Účinky :
Povzbudzuje imunitné bunky k rýchlejšiemu deleniu a väčšej aktivite. Má protibakteriálne účinky a po stáročia sa využíva ako liek proti nádche, pri zapálenom hrdle, kašli a dýchacích ťažkostiach. Napomáha vykašliavanie. Znižuje hladinu cholesterolu v krvy. Podporuje voľný prietok krvi. Znižuje vysoký krvný tlak. Znižuje hladinu cukru v krvi .Má vysoký obsah vitamínu A, B1, B2 a C.
Množstvo :
Aspoň jeden strúčik denne. Účinok 1-2 strúčikov cesnaku denne na zdravotný stav srdca je zjavný po niekoľkých týždňoch. Používa sa v kloktadlách a čajoch. Pri bolestiach kĺbov sa nanáša priamo na kožu. Vatový tampón napustený cesnakovým olejom a vložený do ucha je starý liek proti zápalu.

Na výrobu cesnakovej šťavy proti kašlu, nádche a bolavému hrdlu posekajte niekoľko strúčikov na tenké plátky, zalejte ich medom a nechajte stáť 2-3 hodiny. Vezmite vyextrahovanú šťavu a užívajte po lyžičkách po celý deň.

Cibuľa
Účinky : allicín zmenšuje riziko artériosklerózy a trombózy a posilňuje imunytný systém. Étericke oleje brzdia zápalové procesy a uvoľňujú hlien. Iba červené a žlté odrody obsahuju zlúčeniny, ktoré zmenšujú riziko vzniku nádorových ochorení a majú protizápalové účinky. Švajčiarski výskumníci zistili, že je výbornou prevenciou proti osteoporóze. Obsahuje veľa zinku potrebného na stavbu kodstí, vitamíny B,C, A i E.
Množstvo : čím viac tým lepšie. Odporúča sa jesť surová. Musí sa jesť len čerstvá, pretože po rozkrojení sa po 24 hodinách sa stáva toxickou. Výskumy odporúčajú zjesť denne 60 g.

Prostriedok proti zachrípnutiu : cibuľu nasekáme a uvaríme s tromi polievkovými lyžicami medu na sirup. Úžívajte po lyžičkách.
Na všetky respiračné infekcie : pripravte šťavu z nasekanej surovej cibule, pokvapkajte ju medom a nechajte stáť cez noc. Užívajte každé 2 hodiny 1 kávovú lyžičku.
Opar pier : liečime tak, že na postihnuté miesto prikladame plátok surovej cibule.
Nádcha : predchádzame tak, že do nosa vkladáme tampóny namočené v cibulovej šťave.
Bolesti krku : zmierni zábal z jemne nasekanej cibuli.
Hnisajúce rany : potrieme oväz kašičkou z cibule a priložíme na postihnuté miesto.

Cvikla
Účinky :Zmierňuje infekciu dýchacích ciest, reguluje krvný obeh, predchádza zápche, lieči ekzémy a posilňuje vlasy. Varená obsahuje rozpustné vlákniny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu. Je súčasť diet pri ochoreniach pečene a ateroskleróze.Obsahuje látky s protirakovinovými účinkami. Obsahuje vitamíny skupiny B, vzácne minerálne a lipotropne látky. Obsahuje jód, kobalt a odporúča sa pri odtučňovacích kúrach, ochorení pečene a oličiek. Je výživná, posilňuje organizmus a pomáha pri liečbe chrípky a prechaldnutia.
Množstvo :Pridávame ju do šalátov, jedávame nastrúhanú a šťavu vmasírujeme do vlasov. Šťava zmiešaná s medom sa užíva pri vysokom krvnom tlaku. Odporúčaná ročná spotreba je 3 kg. Pozor. Viac ako 100 ml šťavy môže vyvolať miernu nevoľnosť a závrate. Preto ju treba spočiatku miešať s mrkvovou šťavou.


Kapusta
Účinky :Rastlinné látky a vitamín C predchádzajú rakovine. Balastné látky regulujú zažívanie a povzbudzujú lenivé črevá. Kvasená kapusta pomáha pri pocite plnosti, páleniu záhy a grganiu. Šťava z čerstvej kapusty lieči žalúdočné vredy, dvanástorník a choroby hrubého čreva. Šťava z kapustných listov zmierňuje zápaly, pôsobí dezinfikujúco a odvádza škodlivé látky cez kožu. Acetylchlorin, ktorý obsahuje pôsobi pri depresiách. Obsahuje antioxidanty a iné látky zlepšujúce odolnosť proti chorobám.
Množstvo :Štvrtina hlávky pokryje pätinu dennej potreby vitamínu C. Vonkajšie listy a hlúbik treba pre zvýšený obsah nitrátu a olova odstrániť. Obklady z čerstvých listov zmierňujú bolesti stavcov, hlavy, mechúra a liečia kožné choroby. Pri žalúdočných ťažkostiach treba najmenej mesiac piť 5-6 pohárov šťavy denne asi hodinu pred jedlom.

Na zmiernenie zápalov :Šťava z kapustných listov zmierňuje zápaly, pôsobí dezinfikujúco a odvádza škodlivé látky cez kožu. Čerstve listy z bielej kapusty valkajte sklenenou fľašou, pokiaľ nezačnú pôšťať šťavu. Potom ju priložte na postihnuté miesto a zafixujte látkou. Nechajte pôsobiť minimálne hodinu, ale najviac dvanásť hodín. Potom namažte kožu bylinkovým olejom.
Kukurica

Účinky :Vysoký obsah mangánu pôsobi proti stresu, svalovým kŕčom a srdcovej arytmii. Železo pomáha proti chudokrvnosti.
Množstvo :Je bohatým zdrojom energie - je v nej veľa uhlohydrátov a bielkovín. 100 g pokrýva takmer polovicu dennej potreby železa.
Mrkva

Účinky :znižuje cholesterol, predchádza zápche, pomáha pri kožných chorobách, nedokrvení a oslabení organizmu. Chráni zrak. Znižuje riziko rakoviny pľúc. Jednoducý spôsob ako znížiť hladinu cholesterolu v krvi. Je vynikajúcou regeneračnou potravinou, ak sa človek cíti vyčerpaný alebo sa zotavuje. Mrkva je bohatá na vitamíny A, B a C, betakarotén, železo, vápnik, draslík a sodík.
Množstvo :Každý deň jedzte 2 mrkvy alebo vypite pohár čerstvej šťavy. Pôst s mrkvovou šťavou v priebehu 1 alebo 2 dni je veľkou detoxikačnou terapiou pečene. Viac vitamínu A - karotenu sa uvoľňuje pri spacovaní mrkvy než pri hryzení v surovom stave. Pri strúhaní to je 36%, pri tepelnej úprave až 60%, kým pri jedení celej surovej mrkvy len 5%. Ak si dávate čerstvú mrkvovú šťavu, vmiešajte do nej aj lyžičku panenského oleja, vďaka ktorému sa karotén v tele lepšie využije.


Paprika
Účinky :Vitamín C neutralizuje voľne radikály a posilňuje obranyschopnosť organizmu. Prírodná látka kapsaicín povzbudzuje činnosť zažívacieho traktu. Beta karotén posilňuje bunky, brźdí proces starnutia a chráni pred škodlivým vplyvom slnka na pokožku.
Množstvo :Pre vysoký obsah vitamínu C sa odporúča jesť ju preventívne pri prechladnutí. Jedna stredne veľká paprika pokryje dvoj až trojnásobok dennej potreby dospelého človeka. Vitamín C sa z papriky nevytráca ani ohrievaním ani pečením. Červená paprika obsahuje 9 x viac betakarotenu a 2 x viac vitamínu C ako zelená.
Petržlen

Účinky : Petržlen je bohatý na vitamín C, provitamín A, železo, vápnik, draslík, fosfor, horčík, síru a kremeň. Vysoký obsah železa zabraňuje chudokrvnosti. Vitamín C posilňuje imutiný systém a povzbudzje chuť do jedla. Povzbudzuje činosť pečene a pomáha pri dne. Je užitočným zdrojom vápnika. Pomáha organizmu zbaviť sa nadmernej tekutiny. Neutralizuje škodliviny z cigaretového dymu.
Množstvo : 100 g obsahuje 170 mg vitamínu C. Odporúča sa používať ako korenina. Na zregenerovanie pokožky postačí sedem dní natierania čerstvou šťavou. Odvar zo semien uvoľňujé hladké svalstvo v celom tele a zmierňuje bolesti hlavy, migrény a podráždený žlčník. Žuvanie čerstvej petržlenovej vňate odstraňuje v dychu zápach po cibuli a cesnaku.
Paradajky

Účinky : Povzbudzujú apetít a zažívanie a brzdia rast choroboplodných baktérií v črevnom trakte. Kálium znižuje krvný tlak. Okrem srdcovo-cievnych chorôb pomáha pri liečení rôznych porúch trávenia. Slúži ako odvodňovací prostriedok. Paradajky obsahujú antioxidanty, možstvo vítamínu E, vitamín C a betakarotén.
Množstvo : Jedzte ľubovolne. Aj paradajkový pretlak je bohatý na karotény a vitamín E. Jeden pohár pretlaku chráni pred rozličnými ochoreniami, najmä pred prechladnutím. Preventívne pijete 1 pohár paradajkovej šťavy 3x denne po dobu 3-4 týždňov.

Reďkovka
Účinky : Pomáha pri prevencii rakovinových ochorení. Éterické oleje poporuju tvorbu žlče a urýchľujú zažívací proces. Používa sa pri liečení ochorení žlčníka, žalúdka a priedušiek. Obsahuje vitamíny C a B.
Množstvo : Odporúča sa jesť surová. Odporúčaná dávka je 1 - 2 kg ročne.


Šalát
Účinky : Kyselina listová a vitamín B zlepšujú činnosť mozgu, pamäť, koncentráciu a spánok. Je tradičným prostriedkom na povzbudenie trávenia a činnosti pečene. Má upokojujúce účinky.
Množstvo : Denne zjedzte 150g s rajčiakmi a bylinkami. Ak chceme získať čo najviac živín, vyberáme šalát, ktorý má viac vonkajších zelených listov. Umyté, zabalené hlávky s roztrhanými listami rýchlo strácajú vitamín C a kyselinu listovú.

Špenát
Účinky : Betakarotén a vitamín E zachytávajú voľné radikály. Kalium znižuje krvný tlak a magnézium pôsobí proti svalovým kŕčom. Môže ochrániť pred degeneráciou zraku. Je užitočným zdrojom železa. Okrem toho obsahuje vitamíny C, B1 a B2, jód, vápnik a kyselinu šťavelovú, ktorá viaže vápnik, takže pri väčšej spotrebe si treba dávať pozor, aby sa organizmus neochudobnil o tento minerál.
Množstvo : 200 g pokrýva polovicu dennej potreby kália. Mrazený špenát uchováva viac živín ako zvädnutý čerstvý. Konzervovaný špenát si udržiava podstatné množstvo živín okrem kyseliny listovej. Ľudia postihnutý dnou, alebo tí čo majú obličkové kamene, by sa mali špenátu vyhýbať pre jeho vysoký obsah oxalátov.
Ako správne variť špenát : dobre umyté, očistené lístky dáme do hrnca, ktorý sme uzavreli pokrievkou, a na miernom ohni minútu-dve "paríme". Netreba ho podlievať vodou, stačí mu vlhkosť, ktorá sa uvolní z lístkov. Uvarené listy pokrájame nahrubo.


Zemiak
Účinky : Sú bohatým zdrojom vitamínu C a B a obohacujú telo draslíkom, magnéziom, fosforom a železom. Vyrovnajú sa diétnym potravinám aj počtom kalórií. Najviac sa v ľudovej medicíne využíva práve šťava zo surových zemiakov, tradične na tráviace ťažkosti, gastritídy, poruchy pečene a žlčové kamene. Surová zemiaková šťava utišuje zápaly a podporuje hojenie kožných infekcií a poranení. Plátky surového zemiaka sú vynikajúcim obkladom na opary a omrzliny, a keď ho dáme na spánky, pomôže na bolesti hlavy a migrénu.
Množstvo : 100 g zemiakov = 70 kalórií. Keď sa zemiak varí alebo pečie v šupke, zachováva si veľa zo svojej výživnej hodnoty a je i ľahko stráviteľný.

Zdravie v zelenine
Účinok zeleniny na zdravie človeka
artičoky čistia krv a odvodňujú
baklažán zvyšuje obranyschopnosť organizmu
biela kapustaposilňuje koncentráciu
brokolica podporuje obranyschopnosť organizmu
cesnak pomáha pri vysokom krvnom tlaku a kašli
cibuľa pomáha pri zápaloch hrdla
cigória podnecuje výmenu látok
cuketa posilňuje imunitný systém
cvikla posilňuje kosti a zuby
červená kapustaaktivuje štítnu žľazu
čínska kapustapodporuje obranyschopnosť organizmu
fenikel pomáha pri zácpe a nadúvaní
hlávkový šalátpomáha pri poruchách spánku
hrach znižuje hladinu cholesterolu
jarná cibuľka podporuje trávenie
kaleráb podporuje srdce, posilňuje pokožku a vlasy
karfiol dobrý pre stavbu buniek
kel prostriedok zmierňujúci bolesť
ľadový šalátdobrý na nervy
mrkva pôsobí ako prevencie proti hlístam
paprika pomáha pri poruchách prekrvenia
paradajka posilňuje srdce
pór pomáha pri bakteriálnych ochotreniach čreva
reďkovka pomáha pri nádche
ružičkový kelpomáha pri prečistení organizmu
rukola upokojuje nervy
špargľa pomáha pri poruchách zraku a odvodňuje
špenát aktivuje stavbu kostí
tekvica podporuje trávenie
uhorka pomáha pri ťažkostiach s obličkami
zelená fazuľka dobrá pri ťažkostiach s obličkami a močovým mechúrom
zelená kapusta posilňuje sliznicu
zeler pomáha pri plynnatosti a hnačke
zemiaky povzbudzuje produkciu hormónov

 
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.