referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Milan
Sobota, 27. novembra 2021
Vitamíny
Dátum pridania: 13.02.2008 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: dajkaa
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 868
Referát vhodný pre: Gymnázium Počet A4: 2.5
Priemerná známka: 2.96 Rýchle čítanie: 4m 10s
Pomalé čítanie: 6m 15s
 
Vitamíny predstavujú organickú zložku potravy, ktorá nie je stavebnou látkou ani zdrojom energie, ale je nevyhnutná pre život, zdravie, rast a chod organizmu.
Každý vitamín má niekoľko špecifických úloh a jeho nedostatok môže viesť k vážnemu ochoreniu.

Vitamíny sa delia podľa toho, či sú alebo nie sú rozpustné v tukoch alebo vo vode. Vitamíny rozpustné v tukoch sú vitamíny A, D, E a K. Nevylučujú sa z tela močom, takže ich nadmerný príjem predstavuje isté zdravotné riziko, dokonca si nadmernými dávkami vitamínov rozpustných v tukoch môžeme poškodiť zdravie. Preto je potrebné dodržovať doporučené dávkovanie, neužívajte viac vitamínových prípravkov naraz. Osem vitamínov skupiny B a vitamín C sa vo vode rozpúšťajú no výnimkou je vitamín B12 ktorý sa v tele neukladá do zásoby.

Vitamín A

Vitamín A je nevyhnutný pri tvorbe očného farbiva, ktoré umožňuje farebné videnie a pre rast a obnovu buniek kože a slizníc, najme v dutine ústnej a v nosohltane. Získava sa z retinolu v živočíšnej potrave a z betakaroténu v rastlinnej potrave. Retinol obsahuje: pečeň, olejnaté ryby, vaječný žĺtok, syr, maslo. Betakarotén obsahuje: mrkva, tekvica, marhule, cukrový melón, zelená listová zelenina

Vitamín B1 (thiamín)

Je nevyhnutný na získavanie energie zo sacharidov, tukov a alkoholu. Bráni v tele tvorbe toxických látok, ktoré môžu poškodzovať srdce a nervový systém. Získavame ho zo surovín ako sú napríklad: bravčovina, pečeň, srdce, obličky, obohatené obilniny, obohatený biely chlieb, zemiaky, orechy a strukoviny. Nedostatok vitamínu B1 sa prejavuje stratou chuti do jedla, zmätenosťou, opuchmi končatín, brnením v končatinách, stratou vnímania, nervovými poruchami, svalovou slabosťou a zväčšením srdca.

Vitamín B3 (niacín, nikotínamid, vitamín PP)

Nevyhnutný na tvorbu energie v bunkách, je veľmi dôležitý pri srdcovej, nervovej a svalovej činnosti. Pomáha udržiavať zdravú kožu a dobré fungovanie tráviaceho ústrojenstva. Nachádza sa v každej zelenine a mäse, najmä v pečeni, sušenom ovocí a orechových jadrách. Jeho nedostatok sa prejavuje ako únava, depresia, pigmentová kožná vyrážka (najmä po slnečnom ožiarení), dermatitída, anémie (chudokrvnosť), hnačka a v pokročilých prípadoch aj demencia.

Vitamín C (kyselina askorbová)

Potrebný na tvorbu kolagénu (bielkoviny nevyhnutnej pre zdravé zuby, kosti, ďasná, chrupavky a kožu), posilňuje imunitný systém a napomáha hojeniu rán a krvotvorbe, ďalej je nevyhnutný pre funkciu neurotransmiterov-napríklad noradrenalín a sérotonín. Dôležitý ako antioxidant v organizme. Pomáha pri absorpcii železa z potravy. Zdroje tohto vitamínu sú ovocie a zelenina, najmä citrusové plody, jahody, kivi, paprika, čierne ríbezle a zemiaky. Nedostatok sa prejavuje únavou, stratou chuti do jedla, bolesťami kĺbov, zápalmi ďasien, šupinatosťou kože, pomalým hojením rán, zvýšenou vnímavosťou na infekcie. Závažný nedostatok môže vyvolať duševné poruchy a vnútorné krvácanie, vedúce k málokrvnosti.

Vitamín D (cholekalciferol, ergokalciferol)

Vitamín D je nenahraditeľný na vstrebávanie vápnika a fosforu, na tvorbu kostí a zubov. Jeho potreba je vyššia najmä v detstve. Zdrojmi je rybí tuk a pečeň, obohatený umelý tuk, vajcia, tuniak, losos, sardinky. Ak mame nedostatok vitamínu D, prejavuje sa to svalovou slabosťou, svalovým napätím, mäkknutím kostí, čo vedie k bolestiam a zlomeninám. U malých detí aj k deformáciám kostry.

Vitamín E (tokoferol)

Vitamín E ovplyvňuje tvorbu červených krvinek, zúčastňuje sa obnovhy a rastu svalovej hmoty a ďalších tkanín. Je dôležitý pre prevenciu samovoľných potratov, má účinok na plodnosť a potenciu. Spomaľuje proces starnutia buniek a tkanív preto je pridávaný do kozmetických prípravkov, ďalej má močopudné účinky čím znižuje krvný tlak. Zdrojmi sú obilné klíčky a ich olejové výťažky, sójové bôby, zelená listová zelenina, celozrá múka, vajíčka, obilie a ryby. Nedostatok tohto vitamínu spôsobuje zvýšený rozpad červených krviniek, neplodnosť, steriliu, degeneráciu pohlavných žliaz, zápaly obličiek, spomalené hojenie sa rán a spálenín.

Vitamín K

Životne dôležitý pri tvorbe niektorých bielkovín, nevyhnutný na normálnu zrážanlivosť krvi, u starších ľudí je zodpovedný za zdravé kosti. Nachádza sa v zelenej listovej zelenine, najmä v bielej kapuste, brokolici a rúžičkovom kely, mlieku a mliečnych výrobkoch, mäse a celozrnných výrobkoch. Pri jeho nedostatku je zjavná zvýšená krvácavosť ďasien. Jeho nedostatok sa vytvára užívaním antibiotík, ktoré narúšajú črevnú flóru. Predávkovanie môže spôsobiť leukémiu v detskom veku.
 
Podobné referáty
Vitamíny SOŠ 2.9370 1236 slov
Vitamíny SOŠ 2.9753 843 slov
Vitamíny SOŠ 2.9702 467 slov
Vitamíny SOŠ 2.9736 213 slov
Vitamíny SOŠ 2.9708 2097 slov
Vitamíny SOŠ 2.9831 618 slov
Vitamíny SOŠ 2.9372 677 slov
Vitamíny SOŠ 2.9523 1192 slov
Vitamíny GYM 2.9689 2084 slov
Vitaminy 2.9658 209 slov
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.