referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Edmund
Streda, 1. decembra 2021
Vitamíny
Dátum pridania: 26.01.2005 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: Matrix
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 1 528
Referát vhodný pre: Gymnázium Počet A4: 5.9
Priemerná známka: 2.97 Rýchle čítanie: 9m 50s
Pomalé čítanie: 14m 45s
 
Chránia aj vitamíny pred chorobami srdca a ciev?
Áno. Nové vedecké práce dokázali, že žudia, ktorých strava obsahuje dostatok tzv. antioxidačných vitamínov C, E a beta-karoténu (z ktorého sa tvorí vitamín A), sú lepšie chránení pred ochoreniami srdca a ciev, ale aj pred nádorovými a inými závažnými chorobami. Podobne i vitamín B6, B12 a kyselina listová ovplyvňujú riziko kardiovaskulárnych chorôb. Tieto vitamíny znižujú hladinu látky zvanej homocysteín, ktorej nadbytok v krvi, podobne ako nadbytok cholesterolu, predstavuje riziko ochorení srdca a ciev.

Vitamínové prípravky – áno alebo nie?
Na trhu sa priam ponúka bohatý výber rôznych kombinácii vitamínových prípravkov. Zdraví žudia však iba zriedkavo potrebujú užívať vitamínové doplnky. Celú škálu vitamínov v potrebnom množstve možno do organizmu dodať pestrou stravou. Z týchto prirodzených potravinových zdrojov sa do organizmu dostávajú okrem vitamínov aj ďalšie živiny a iné látky dôležité pre zdravie. Vitamínové prípravky nie sú všeliekom pre tých, ktorí sa dopúšťajú vo svojej výžive prehreškov. Vitamíny pridávané k málo hodnotnej strave nemôžu nahradiť vyváženú stravu. Vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, E, K) si organizmus síce uloží do zásoby, vitamíny rozpustné vo vode sa však ukladajú iba v malom množstve a ich nadbytok sa z organizmu hneď vylúči.

Vitamínové doplnky výživy môže človek potrebovať v niektorých obdobiach, kedy má organizmus vyššie nároky na ich prísun (napríklad počas infekčných choroby, pri užívaní liekov, v čase tehotenstva, starší žudia, chronicky choré osoby). Je vhodné, ak dávku odporučí lekár.

Novšie štúdie ukázali, že dlhodobé užívanie vysokých dávok vitamínov môže mať závažné nežiadúce účinky.

Akú funkciu plnia v tele jednotlivé vitamíny a v ktorých potravinách ich nájdeme?

A
M: 950
Ž: 850 videnie, rast, stavba a udržiavanie pokožky a slizníc, tvorba hormónov, normálna funkcia buniek obranyschopnosť, pečeň, vajcia, ryby mlieko, maslo, mrkva, špenát, hlávkový šalát, paradajky, marhule, pomaranče

B1
M: 1,2 mg
Ž: 1,1-1,2mg látková premena cukrov, funkcia nervov a svalov droždie, bravčové mäso, celozrnné obilniny, obilné klíčky, strukoviny, orechy, pečeň
B2
M:1,7-1,8 mg
Ž:1,5-1,6 mg látková premena bielkovín, tukov, cukrov, získavanie energie zo živín, rast buniek droždie, vajcia, mäso, mlieko, mliečne výrobky, vnútornosti, syry, tvaroh, strukoviny, kapusta, špenát
PP
(niacín)
M: 20-22 mg
Ž: 16-17 mg látková premena cukrov, získavanie energie, biosyntéza droždie, pečeň, mäso, ryby, strukoviny, celozrnné pečivo, arašidy, listová zelenina, káva, čaj
B6
M: 1,9 mg
Ž: 1,8 mg látková premena, tvorba buniek, funkcia nervovej sústavy, tvorba červených krviniek mäso, sója, droždie, orechy, banány, obilniny, orechy, listová zelenina
B12
2,0 mg látková premena bielkovín a tukov, tvorba červených krviniek, funkcia nervovej sústavy vnútornosti, mäso, vajcia, mlieko, syr
Kyselina listová
200 mg látková premena bielkovín, tvorba červených krviniek pečeň, listová zelenina, mäso, vajcia, strukoviny, výrobky z obilnín
 
späť späť   1  |   2  |  3    ďalej ďalej
 
Podobné referáty
Vitamíny SOŠ 2.9370 1236 slov
Vitamíny SOŠ 2.9753 843 slov
Vitamíny SOŠ 2.9702 467 slov
Vitamíny SOŠ 2.9736 213 slov
Vitamíny SOŠ 2.9708 2097 slov
Vitamíny SOŠ 2.9831 618 slov
Vitamíny SOŠ 2.9372 677 slov
Vitamíny SOŠ 2.9523 1192 slov
Vitaminy 2.9658 209 slov
Vitamíny 2.9811 541 slov
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.