referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Edmund
Streda, 1. decembra 2021
Vitamíny
Dátum pridania: 22.05.2003 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: katush
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 1 546
Referát vhodný pre: Stredná odborná škola Počet A4: 5.9
Priemerná známka: 2.97 Rýchle čítanie: 9m 50s
Pomalé čítanie: 14m 45s
 

Niekoľko tipov ako obmedziť straty vitamínov
- potraviny skladujte na tmavom a chladnom mieste
- po očistení potraviny ihneď spracujte
- nevarte potraviny dlhšie ako je potrebné
- na varenie nepoužívajte priveľké množstvo vody
- hrniec pri varení prikryte pokrievkou
- využite prednosti tlakového hrnca – skráti sa čas tepelnej úpravy
- pokúste sa zeleninu dusiť na pare
- jedzte čo najviac čerstvého ovocia a zeleniny
- nepoužívajte hliníkový riad a príbory
- uprednostňujte tmavé a celozrnné druhy chleba a pečiva
- do zeleninových šalátov pridajte lyžičku oleja
- uprednostnite zmrazovanie potravín pred iným spôsobom konzervovania


Ako docielime dostatočný príjem vitamínov?
Príjem potrebného vitamínov v potrebnom množstve možno docieliť z ich prirodzených potravinových zdrojov. Základným predpokladom je pestrá strava s vysokým obsahom čerstvého ovocia a zeleniny, celozrnných výrobkov a rastlinných olejov. Zdravý človek nepotrebuje užívať vitamínové doplnky. Vitamínové tabletky ani nemôžu ponúknuť takú bohatú zmes živín ako prirodzená strava, obsahujúca aj ďalšie biologicky aktívne látky, ktorých účinok sa navzájom dopĺňa a podporuje.


Môže nadbytok vitamínov škodiť?
Môže. Toto nebezpečenstvo sa týka najmä vitamínov rozpustných v tukoch, ktoré sa môžu v tele hromadiť. Predávkovanie môže nastať najčastejšie nadmernou konzumáciou vitamínových prípravkov, nadbytok vitamínov z nadmerného príjmu potravou je veľkou výnimkou. Nebezpečný je príjem vysokých dávok vitamínu A v tehotenstve, pretože môže nastať poškodenie plodu. Vitamíny rozpustné vo vode sa pri nadbytku v organizme prakticky okamžite vylúčia močom a predávkovanie nimi je až na niektoré špecifické prípady (ťažké ochorenie obličiek) takmer vylúčené.

Ničí skutočne alkohol a fajčenie vitamíny, ktoré prijímame potravou?
Fajčenie a samozrejme aj nadmerná konzumácia alkoholických nápojov sú príčinou rýchleho odbúravania vitamínov v organizme. Ten, kto každý deň vypije asi 60 g alkoholu, či je približne 1,5 l piva, fľaša vína alebo šesť malých štamperlíkov tvrdého alkoholu, môže si spôsobiť nedostatok vitamínov B1, E, C a beta- karoténu (provitamínu A). To isté platí aj pre fajčiarov. Čím viac cigariet denne vyfajčíme, o to budeme mať väčší nedostatok beta-karoténu, vitamínu B2, C, D, E a kyseliny listovej. Fajčenie a alkohol zvyšujú spotrebu týchto vitamínov, ktoré sú pre náš organizmus nevyhnutné.

Chránia aj vitamíny pred chorobami srdca a ciev?
Áno. Nové vedecké práce dokázali, že ľudia, ktorých strava obsahuje dostatok tzv. antioxidačných vitamínov C, E a beta-karoténu (z ktorého sa tvorí vitamín A), sú lepšie chránení pred ochoreniami srdca a ciev, ale aj pred nádorovými a inými závažnými chorobami. Podobne i vitamín B6, B12 a kyselina listová ovplyvňujú riziko kardiovaskulárnych chorôb. Tieto vitamíny znižujú hladinu látky zvanej homocysteín, ktorej nadbytok v krvi, podobne ako nadbytok cholesterolu, predstavuje riziko ochorení srdca a ciev.


Vitamínové prípravky – áno alebo nie?
Na trhu sa priam ponúka bohatý výber rôznych kombinácii vitamínových prípravkov. Zdraví ľudia však iba zriedkavo potrebujú užívať vitamínové doplnky. Celú škálu vitamínov v potrebnom množstve možno do organizmu dodať pestrou stravou.
 
späť späť   1  |   2  |  3  |  4    ďalej ďalej
 
Podobné referáty
Vitamíny SOŠ 2.9370 1236 slov
Vitamíny SOŠ 2.9753 843 slov
Vitamíny SOŠ 2.9702 467 slov
Vitamíny SOŠ 2.9736 213 slov
Vitamíny SOŠ 2.9831 618 slov
Vitamíny SOŠ 2.9372 677 slov
Vitamíny SOŠ 2.9523 1192 slov
Vitamíny GYM 2.9689 2084 slov
Vitaminy 2.9658 209 slov
Vitamíny 2.9811 541 slov
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.