referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Henrieta
Nedeľa, 28. novembra 2021
Vitamíny
Dátum pridania: 22.05.2003 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: katush
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 1 546
Referát vhodný pre: Stredná odborná škola Počet A4: 5.9
Priemerná známka: 2.97 Rýchle čítanie: 9m 50s
Pomalé čítanie: 14m 45s
 

Novšie štúdie ukázali, že dlhodobé užívanie vysokých dávok vitamínov môže mať závažné nežiadúce účinky.



Akú funkciu plnia v tele jednotlivé vitamíny a v ktorých potravinách ich nájdeme?

A
M: 950
Ž: 850 videnie, rast, stavba a udržiavanie pokožky a slizníc, tvorba hormónov, normálna funkcia buniek obranyschopnosť, pečeň, vajcia, ryby mlieko, maslo, mrkva, špenát, hlávkový šalát, paradajky, marhule, pomaranče
B1
M: 1,2 mg
Ž: 1,1-1,2mg látková premena cukrov, funkcia nervov a svalov droždie, bravčové mäso, celozrnné obilniny, obilné klíčky, strukoviny, orechy, pečeň
B2
M:1,7-1,8 mg
Ž:1,5-1,6 mg látková premena bielkovín, tukov, cukrov, získavanie energie zo živín, rast buniek droždie, vajcia, mäso, mlieko, mliečne výrobky, vnútornosti, syry, tvaroh, strukoviny, kapusta, špenát
PP
(niacín)
M: 20-22 mg
Ž: 16-17 mg látková premena cukrov, získavanie energie, biosyntéza droždie, pečeň, mäso, ryby, strukoviny, celozrnné pečivo, arašidy, listová zelenina, káva, čaj
B6
M: 1,9 mg
Ž: 1,8 mg látková premena, tvorba buniek, funkcia nervovej sústavy, tvorba červených krviniek mäso, sója, droždie, orechy, banány, obilniny, orechy, listová zelenina
B12
2,0 mg látková premena bielkovín a tukov, tvorba červených krviniek, funkcia nervovej sústavy vnútornosti, mäso, vajcia, mlieko, syr
Kyselina listová
200 mg látková premena bielkovín, tvorba červených krviniek pečeň, listová zelenina, mäso, vajcia, strukoviny, výrobky z obilnín
Biotín**
100 mg látková premena tukov a bielkovín pečeň, žĺtok, strukoviny, droždie, obilniny, orechy
Kyselina pantoténová
8 mg látková premena tukov a bielkovín, odolnosť slizníc proti infekcií droždie, pečeň, žĺtok, celozrnné výrobky, strukoviny, kapusta, zemiaky
C
M: 85 mg
Ž: 80 mg ochrana proti infekcii, telesná a duševná výkonnosť, tvorba spojivového tkaniva, vplyv na tvorbu krvi, hladinu cholesterolu v krvi, antioxidačný účinok, ochrana pred civilizačnými chorobami ovocie (čierne ríbezle, jahody, citrusové ovocie, kivi, maliny, černice), zelenina (paprika, karfiol, kel, kaleráb, paradajky), zemiaky
D
5-7,5 mg tvorba kostí a zubov, látková premena vápnika, vplyv na žľazy s vnútorným vylučovaním rybí tuk, morské ryby, pečeň, mlieko, mliečne výrobky, vajcia
E
14 mg antioxidačne pôsobiaca látka, ochrana buniek pred poškodením, ochrana pred civilizačnými chorobami rastlinné tuky a oleje, zelenina, žĺtok, mäso. orechy, kukurica
K**
100 mg zrážanie krvi, hojenie rán, látková premena špenát, brokolica, kapusta, hlávkový šalát, sója, hovädzia pečeň, zelený čaj, žĺtok, pšenica, zemiaky, syry


Ovocné a zeleninové šťavy nám dokážu v boji proti mnohým ťažkostiam skutočne pomôcť. Navyše sa cítime plné energie a svet vnímame v pestrejších farbách. Neodporúča sa však, aby sme ovocie miešali so zeleninou, okrem jabĺk a mrkvy. Táto kombinácia je totiž veľmi zdravá, najmä s pridaním citrónovej šťavy. Zlý krvný obeh - preventívne ale aj pri liečení už existujúcich ťažkostí pomáhajú šťavy z jablka, cesnaku, mrkvy, ananásu a cvikly.

Zápcha - najlepšie ju odstránia jablká, ale pomôže aj šťava zo sliviek, fíg, špenátu, mrkvy, pomaranča a ananásu. Posilnenie imunity - čím viac druhov ovocia a zeleniny striedame, tým lepšie si posilníme obranyschopnosť organizmu. Základ však tvoria šťavy z cvikly, mrkvy, kapusty a jabĺk.

Bolesti hrdla - pomôžu šťavy zo zeleru, kapusty, mrkvy, grapefruitu a cibule.

Proti stresu - dobré sú šťavy z hrušiek, banánov, červeného melóna, čučoriedok, čiernych ríbezlí, ale aj zeleru. Menštruačné ťažkosti - najmä bolestivé kŕče zmiernia a upokoja šťavy z uhoriek, malín, melónov a sliviek. Zároveň pomôžu nahradiť úbytok železa. Čo sa skrýva v zelenine?
Keď pripravujeme šťavy, dávame obyčajne prednosť ovociu. Je sladšie a akosi vie rýchlejšie ukojiť naše chute. Dôvody, prečo by sme sa nemali vyhýbať ani šťavám zo zeleniny, vám prezradia nasledujúce riadky:

Paradajky - obsahujú vitamíny A, C, ďalej draslík, sodík, vápnik a magnézium.

Hlávkový šalát - okrem iného je bohatý na železo, a vďaka magnéziu zase podporuje nervový systém. Cvikla - je to lacný a vynikajúci zdroj vitamínov A, C, niacínu a draslíka. Pomáha pri tvorbe červených krviniek.

Uhorky - sú bohaté na vitamíny A a C, okrem toho majú močopudné a čistiace účinky. Mrkva - sú v nej vitamíny A, B, C, D a E, niacín a draslík. Vďaka betakaroténu chráni organizmus proti rakovine, pomáha zdolávať rôzne infekcie, ale i poruchy trávenia.

Zeler - je bohatý na vitamíny A a C, magnézium a železo, ktoré je dôležité pri tvorbe krvi. Môžeme ho kombinovať s mrkvou a citrónovou šťavou. Špenát - okrem železa, kyseliny listovej a iných cenných látok je vďačným zdrojom vitamínov A, C, a E.
 
späť späť   2  |  3  |   4   
 
Podobné referáty
Vitamíny SOŠ 2.9370 1236 slov
Vitamíny SOŠ 2.9753 843 slov
Vitamíny SOŠ 2.9702 467 slov
Vitamíny SOŠ 2.9736 213 slov
Vitamíny SOŠ 2.9831 618 slov
Vitamíny SOŠ 2.9372 677 slov
Vitamíny SOŠ 2.9523 1192 slov
Vitamíny GYM 2.9689 2084 slov
Vitaminy 2.9658 209 slov
Vitamíny 2.9811 541 slov
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.