referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Ľuboslava
Piatok, 20. septembra 2019
Surová strava
Dátum pridania: 04.09.2008 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: adamsuja
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 1 630
Referát vhodný pre: Základná škola Počet A4: 4.7
Priemerná známka: 2.95 Rýchle čítanie: 7m 50s
Pomalé čítanie: 11m 45s
 
Makrobiotika spočíva na princípe síl jing a jang. Niektoré potraviny zodpovedajú pojmu jang, iné zase pojmu jing. Preto ak sa chceme stravovať makrobioticky, musíme zistiť a postupne sa naučiť zatriediť jednotlivé potraviny podľa nich. Najlepšie sú obidve zložky vyvážené v obilnom zrne, a preto celozrné cereálie majú tvoriť čo možno najvyšší podiel prijímanej potravy, v ideálnom prípade plných 100%. Ohsawa odporúča popri ryži všetky obilniny- pohánku, pšenicu, raž, ovos, kukuricu, proso.

Ohsawa rozdelil spôsob výživy, praktikovanej podľa makrobiotických zásad do 7 stupňov, pričom minimálne zastúpenie obilnín je 40%. V makrobiotickej diéte sa živočíšne bielkoviny v nižších stupňoch môžu prijímať iba vo forme netučného hydinového alebo rybacieho mäsa, polievky sú väčšinou na báze strukovín (sója, fazuľa, bôby). Ostatné druhy mäsa sú tabu, rovnako ako vajcia, mlieko, mliečne výrobky, cukor, káva, čaj, med a samozrejme aj všetky priemyselne vyrábané potraviny, vrátane soli.

Na rozdiel od vegetariánov makrobiotici odporúčajú zemiaky, paradajky, tropické a subtropické plodiny, ale napr. aj špenát a papriku nekonzumovať vôbec, alebo iba výnimočne v malom množstve. V prípade zemiakov a paradajok sa to zdôvodňuje vysokým obsahom vody, solanínu a vysokou prevahou obsahu draslíka nad sodíkom. Odlišné sú aj názory na množstvo prijatých tekutín. Vegetariáni pokladajú primeranú hojnosť tekutín za nevyhnutnú podmienku rozpustenia a vylúčenia produktov látkovej premeny, vrátane škodlivých. Makrobiotici odporúčajú skôr menší príjem tekutí, s odôvodnením, že prevodnenie buniek v nich podporuje množstvo škodlivých mikroorganizmov. Makrobiotika je teoreticky, technologicky aj časovo náročnejšia a ťažšie realizovateľná ako vegetariánstvo.

Extrémny, iba z obilnej výživy pozostávajúci 7.stupeň sa považuje za ideálny na dosiahnutie plného zdravia, šťastia, slobody a sociálnej spravodlivostí a každý makrobiotik by sa k nemu mal postupne prepracovať. Keď sa poruší vo výžive pomer medzi jing a jang, dostavujú sa telesné a duševné ťažkosti, ktoré sa môžu liečiť jedine opätovnou úpravou. V makrobiotike sa výžive pripisuje taký obrovský význam, že údajne nejestvuje choroba, ktorú by nebolo možné vhodnou diétou vyliečiť. Vylučuje sa akákoľvek iná lekárska starostlivosť, lieky a dokonca i chirurgické zákroky. Mnohokrát sa preto zástanci makrobiotiky dostali pred súd pre zanedbanie povinnej starostlivosti, vedúcemu k ťažkému poškodeniu zdravia alebo i pre smrť a ohrozenie vývoju dieťaťa.

Náhrada mlieka, mliečnych výrobkov, mäsa a vajec strukovinami a obilím môže naozaj v prípade malých detí,viesť k zjavnému poškodeniu rastu, telesného i duševného vývinu. Čisto obilninový výživový stupeň 7 považujú makrobiotici za zaručená prostriedok proti všetkým chorobám, vrátane zápalov vnútorných orgánov, cukrovky i rakoviny.

Pomer jang a jing možno ovplyvňovať aj spôsobom prípravy pokrmov. Napr. „jangizovať“ možno tepelným spracovaním, znížením obsahu vody, prisolením, „jinizovať“ naopak chladením, zriedením vodou, prídavkom kyslých alebo sladkých zložiek.
V pomere k ľudskému telu, ktoré obsahuje 60-70% vody, sú ovocie a zelenina jin. Preto sa zelenina má pripravovať iba s minimálnym prídavkom vody, teda dusením vo vlastnej šťave s trochou oleja a ovocie sá má jesť prevažne v sušenej forme. Naopak, obilie obsahujúce menej vody je vzhľadom k ľudskému telu jang a môže sa pripravovať s vodou.

Dôležité sú i podmienky pestovania. Ovocie a zeleninu vypestovanú v skleníkoch makrobiotika striktne odmieta. Na prípravu stravy sa uprednostňujú najmä sklené a keramické nádoby, pripúšťajú však aj nerezové a emailové. Nevhodné sú kovové nádoby a výrazne škodlivý je hliníkový riad. Posudzuje sa aj zdroj tepla na varenie. Plameň sa považuje za podstatne vhodnejší ako elektrický prúd, pričom plameň spaľovaného dreva či uhlia je zdravší než plynový. Príprava jedál v mikrovlných rúrach je najmenej vhodná.

Celkový vplyv makrobiotickej stravy na organizmus je väčšinou priaznivý. Dosť je však aj ľudí , ktorým makrobiotiky nesplnila očakávania. Príčinou môže byť nesprávny spôsob jej realizácie, alebo fanatický prístup. Makrobiotika podobne ako vegetariánstvo alebo iné výživové štýly, máva najlepší efekt vtedy, keď okrem zmeny stravovacích zvyklostí vedie aj ku zmene myslenia v pozitívnom zmysle.
 
späť späť   1  |   2   
 
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.