referaty.sk – Všetko čo študent potrebuje
Koloman
Nedeľa, 13. októbra 2019
Zdravý životný štýl
Dátum pridania: 28.08.2007 Oznámkuj: 12345
Autor referátu: RazR
 
Jazyk: Slovenčina Počet slov: 844
Referát vhodný pre: Základná škola Počet A4: 2.4
Priemerná známka: 2.91 Rýchle čítanie: 4m 0s
Pomalé čítanie: 6m 0s
 

Aby sa človek dobre cítil po telesnej i duševnej stránke, mal pocit pohody, dokázal plniť úlohy a ciele, musí dodržiavať zdravý životný štýl.

Prvé otázky pri stretnutí známych sa skoro vždy týkajú zdravia. Je to znakom, že zdravie pokladáme za jednu z najdôležitejších hodnôt života. Moderné prístupy a poznatky v oblasti lekárskej vedy nám umožňujú aspoň sčasti porozumieť tomu, čo nášmu zdraviu prospieva a čo ho oslabuje. Čoraz viac si uvedomujeme, že zodpovednosť za svoje zdravie musíme prevziať do vlastných rúk. Na nás záleží, do akej miery dokážeme zúročiť dar zdravia ktorý sme dostali pri svojom narodení. Civilizácia prišla s potravou, ktorá už nie je zdrojom sily a zdravia. Ponúka pohodlie pred televízorom, pohodlie dopravných prostriedkov. Núti človeka žiť celkom inak, než by mal žiť. Výsledkom sú civilizačné choroby (alergie, rakovina, choroby dýchacích ciest a srdca). Osobitnou skupinou sú choroby duševnej povahy (stres, nespavosť, fóbie). Veľkú úlohu v našom živote zohráva strava. Musíme si vedieť vybrať medzi potravinami, ktoré nášmu telu prospievajú a ktoré škodia. Radšej dajme prednosť potravinám, ktoré sú kaloricky menej hodnotné:

jogurt odtučnený36 kcal/100 g
jogurt polotučný50 kcal/100 g
mlieko polotučné47 kcal/100 g
ryža87 kcal/100 g

pred tými, ktoré obsahujú veľa kalórií:

zemiakové čipsy450 kcal/100 g
hamburger349 kcal/100 g
čokoláda435 kcal/100 g
rezeň so zemiakmi192 kcal/100 g.

Na to, aby naše telo spálilo 100 kcal, musíme:

  • 15 minút hrať tenis
  • 17 minút cvičiť gymnastiku
  • 15 minút plávať
  • korčuľovať sa 5,5 km.

Každý nadbytočný kilogram telesného tuku zvyšuje riziko vysokého krvného tlaku a hladinu cholesterolu.

ODPORÚČANÝ DENNÝ PRÍJEM POTRAVÍN:

Energiu dodávajú:

  • banány: obsahujú veľké množstvo uhlohydrátov a energie, je v nich draslík, ktorý chráni pred kŕčami, a sú ľahko stráviteľné
  • sušené ovocie: je skvelou zásobárňou energie
  • obilninové tyčinky: majú vysoký obsah uhlohydrátov a zásobujú energiou
  • voda: studená voda sa absorbuje rýchlejšie než akákoľvek iná tekutina. Pri zvýšenom pohybe sa odporúča piť vodu každých 20 – 30 minút, aby bolo telo chránené pred dehydrovaním
  • energetické nápoje: dopĺňajú minerály, soli a uhlohydráty, ale krvným obehom nie sú absorbované tak rýchlo ako voda.

ZLOŽENIE POTRAVÍN

a) energeticky výživné látky
Naše telo potrebuje energiu pre pohyb a na zaistenie všetkých telesných funkcií (dýchanie, trávenie, udržiavanie správnej telesnej teploty...), pre aktívne chvíle (športové aktivity), pre rast a obnovu buniek v tkanivách. Energia, ktorú telo potrebuje, závisí od celého radu faktorov, ako je napríklad pohlavie, telesná aktivita, vek a pod. a pohybuje sa od 620 kcal denne pre dieťa do piatich mesiacov veku do 3345 kcal v prípade stavebného robotníka.

BIELKOVINY sú obsiahnuté predovšetkým v mäse, rybách, vajciach, mliečnych výrobkoch, strukovinách a cereáliách a naše telo ich používa pri stavbe kostí, svalov, krvi, na prenos informácií a na ochranu tela pred chorobami. Bielkoviny tiež umožňujú priebeh chemických reakcií v našom tele. Skladajú sa z 20 rôznych malých jednotiek, ktoré sa odborne nazývajú aminokyseliny. 1 g bielkovín sa využije asi na 4 kcal energie.

TUKY sa nachádzajú hlavne v oleji, masle, smotane a mastnom mäse. Určité množstvo tukov musí byť obsiahnuté v našej strave, pretože je zásobárňou energie v našom tele a umožňuje vstrebávanie niektorých vitamínov (A, D, E, K). Ale aj tak musíme jesť tuky v primeranom množstve, pretože ich nadmerná konzumácia môže spôsobiť niektoré ochorenia, hlavne choroby kardiovaskulárneho systému. Jednou zo zložiek tukov sú mastné kyseliny. Niektoré z nich si naše telo nevie vyrobiť, a preto musia byť nášmu telu dodávané prostredníctvom potravy. Tieto mastné kyseliny sa nazývajú “základné mastné kyseliny“. Príjem tukov v strave sa odporúča kontrolovať bez ich úplného vynechania a kombinovať rôzne zdroje tukov. Je vhodné uprednostňovať olej pred maslom a smotanou, ryby a chudé hydinové mäso pred mäsom mastným. 1 g tuku predstavuje 9 kcal energie.

SACHARIDY sa nachádzajú v ovocí, zelenine bohatej na škroby (napr. zemiaky), obilných výrobkoch ako je chlieb, knedle a sušienky. Úlohou sacharidov je dodať telu potrebnú energiu, hlavne pri fyzickej námahe.

Ako si, okrem správneho výberu a zloženia stravy, môžeme upevňovať zdravie? Naučme sa správne využívať voľný čas. Musí v ňom byť dosť pohybovej aktivity, športu, oddychu i spánku, čas na hry, kamarátov, záľuby i prečítanie dobrej knihy.

 
Podobné referáty
Zdravý životný štýl SOŠ 2.9509 2682 slov
Zdravý životný štýl SOŠ 2.9682 1073 slov
Copyright © 1999-2019 News and Media Holding, a.s.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.